Michiel Gerritsen (voormalig speler Heerenveen) begonnen aan maandenlange revalidatie

17 Nov

 Voor de derde keer in zijn carrière is Michiel Gerritsen (voormalig speler van kv Heerenveen, dat destijds nog Blauw-Wit heette) gestart aan een maandenlange revalidatie. De huidige speler van Nic./Alfa College liep drie maanden voor de start van het EK weer een ernstige blessure op. Korfballzone sprak met de sterspeler over zijn zoveelste revalidatie.

Gerritsen op de plek des onheils FOTO: Marco Spelten

Revalidatie

Zo’n twee weken terug ging Gerritsen onder het mes. Deze operatie was geslaagd. ,,Ik heb mijn eerste training na de operatie weer gehad. Ik ben erin geslaagd om vijftien minuten op de hometrainer te zitten”, legt hij uit. ,,De operatie was succesvol, want deze keer gebruikten ze een donorpees van mijn been. Bij de vorige operaties gebruikten ze pezen uit mijn eigen hamstrings, wat zorgde voor meer zwellingen. Met deze donorpees kon ik mijn knie ’s ochtends na de operatie negentig graden buigen. Dit betekende dat ik meteen naar huis kon.”

Het herstelproces waar de topschutter van Nic./Alfa College nu mee is begonnen zal ongeveer tien maanden in beslag gaan nemen. Gerritsen: ,,De eerste maand is om te wandelen, maar nu beweeg ik me al met slechts een kruk. De vier maanden die daarop volgen zijn gewijd aan de terugkeer op het hoogste niveau. Ik zal werken met een specifiek sportprogramma. In augustus zal ik dan beslissen of verder ga met korfbal. Tot die tijd zal ik hard werken om dagelijks te herstellen. Momenteel besteed ik daar vijftien minuten aan, maar in de toekomst zal dat 2 á 3 uur per dag worden.”

De revalidatie is een behoorlijke investering. De speler blijft er echter nuchter over. ,,Ik ben altijd een werker geweest, gezegend met een kleine hoeveelheid talent. Natuurlijk heb ik meer plezier in trainen met een bal dan werken in de sportschool. Maar het is nu zoals het is. Ik weet wat ervoor nodig is om de speler te worden die ik was.”

Motivatie

Tijdens alle revalidaties die Gerritsen meegemaakt heeft, bleef hij gemotiveerd. ,,Het is een lange, intensieve en vermoeiende periode dat uiteindelijk zorgt voor herstel. In het proces moet je de ware motivatie vinden, om te vechten voor je comeback. Zes tot negen maanden is een lange periode, waarin veel dingen voorkomen.” Motivatie was voor Gerritsen dan ook het allerbelangrijkste aspect in zijn revalidatie. ,,Ik bleef actief bij Nic. Dit bleef mij motiveren. Ook al kon ik niets doen, ik heb bijna nooit een training gemist.”

Oranje

Het afgelopen EK stond vooraf goed gemarkeerd in de agenda van Gerritsen. De huidige blessure gooide roet in het eten. Dit betekende tevens het afscheid van Gerritsen als international. ,,Spelen voor Nederland is definitief ten einde gekomen. Eerst is het tijd om te herstellen en terug te komen op het veld in Groningen. Zeg nooit, nooit, maar de kansen op een terugkeer van van mij in het shirt van Nederland zijn minimaal.”

Bron: Korfballzone

Geef een reactie

