‘Alles moet goed in het leven van korfballer Geale Tadema

14 Nov

Foto's Geale Tadema bij het artikel in de Leeuwarder Courant (13 november 2010)

Afgelopen zaterdag tegen LDODK (25-17 verlies) begon Geale Tadema (32) aan zijn dertiende seizoen in de hoofdmacht van Drachten/Van der Wiel. Naast het korfbal is hij metaalondernemer en in de zomer skûtsjeschipper. Reden genoeg voor de Leeuwarder Courant om Tadema op te zoeken.

Hieronder het artikel over Geale Tadema in de Leeuwarder Courant van zaterdag 13 november 2010:

Geale Tadema (32) is in het dagelijks leven ondernemer in metaal, in de zomer skûtsjeschipper en tussendoor korfballer. Vanavond (13 november 2010, red.) begint hij aan zijn dertiende zaalseizoen bij Drachten. ,,Alles moet goed.”

Een familielid dat jarig is op de dag dat Geale Tadema moet korfballen, heeft pech. ,,Het is voor mij niet eens een vraag. Ik zeg alle familiedingen er voor af.” Wie op een wedstrijddag een zakelijke afspraak wil maken voor de wâldman uit Kootstertille, zal een nieuwe datum moeten prikken. ,,Werk plan ik zoveel mogelijk om de sport heen.”

Wie het, zoals Ineke Yska, aandurft zijn vriendin te zijn, moet er mee leren leven dat Geale Tadema, al 25 jaar korfballer, een druk leven heeft. ,,Maar dat heeft ze zelf ook”, zegt hij. ,,We zien elkaar door de bedrijven door. Dan heb je ook minder tijd om ruzie te maken…”

Tadema is altijd bezig en zeker vier of vijf maal in de week met korfballen. ,,Alleen gezondheid is wat mij aangaat belangrijker. Twee keer train ik bij de club, twee keer in de week voor mezelf en een keer in de twee weken ga ik naar de fysio. Door hard te werken heb ik mijn top gehaald. Toen ik jonger was, waren er genoeg jongens die meer talent hadden dan ik ik. Maar ik was fanatieker.” En daardoor kan hij het niveau van de hoofdklasse aan. ,,Maar dit is wel mijn top. Ik denk dat ik voor de Korfbal League kracht en lengte tekort kom. En ik ben te allround voor het allerhoogste niveau. Ik kan een beetje schieten, een beetje afvangen, een beetje aanvallen en een beetje verdedigen.”

Trainen is geen straf voor Tadema. ,,Wat is er lekkerder na een dag hard werken? Heerlijk vind ik dat. Ik vind trainen haast nog mooier, in elk geval meer ontspannen dan wedstrijden. Want als het er echt om gaat, dan staat die druk er op, dan gaat het om presteren. Ik moet na een wedstrijd wel het gevoel hebben dat ik alles er aan gedaan heb.”

Soms zit hij op zijn fiets, gewoon om de spieren los te maken. En dan denkt hij plotseling dat meedoen aan een mountainbikewedstrijd misschien wel een keer wat is. Triatlon, nog zoiets. Lijkt Tadema ook schitterend. En hij zou best eens aan een hardloopwedstrijd mee willen deelnemen.

Maar net zo gauw verdwijnen die gedachten ook weer. Want meedoen is niet goed genoeg. Tadema wil winnen namelijk en zolang dat er niet in zit door een gebrek aan specifieke training, hoeft het al niet meer. ,,Ik ben bloedfanatiek en wordt vervelend als het niet gaat zoals ik dat wil, dan ben ik niet altijd even leuk voor de mensen om mij heen.”

Het moet een zwaar jaar zijn geweest voor de naasten van Geale Tadema toen hij vorig seizoen eerst geblesseerd was en dus niet kon spelen, en vervolgens niet speelde omdat het team zo goed draaide zonder hem. De is wel de allerlaatste plaats waar Tadema wenst plaats te nemen. ,,Gelukkig ben ik nu weer een vaste waarde in het eerste.” Dat voelt fijn, heel fijn zelfs.

Het verloopt niet alleen op het korfbalveld weer naar wens. De eigenaar van het Drachtster metaalbedrijf Metalis eindigde deze zomer als schipper van It Doarp Eastermar als derde in de B-klasse van het IFKS-skûtsjesilen. Daarmee dwongen hij en zijn bemanning, na de degradatie in 2009, weer promotie naar de A’s af.

Ook bij het skûtsjesilen draait het wat Tadema betreft om presteren, om te winnen. Ook al is het nog maar ruim vier jaar geleden dat hij en zijn broer Douwe het initiatief om voor Eastermar uit te komen in de wedstrijdzeilerij. Ze zochten zelfs donateurs en vrijwilligers en in korte tijd stond de organisatie als een huis.

Die prestatie blijft bij zijn levensfilosofie. ,,Alles moet goed, dus dit ook”, zegt Tadema, die in de SKS ook nog bemanningslid is op het Grouster skûtsje. ,,Als je wat wil, dan moet je bij jezelf beginnen, niet bij anderen.” Gelukkig, zegt Tadema, hoeft hij niet te kiezen tussen korfballen en het zeilen. ,,Het is mooi te combineren. Als het korfbalseizoen erop zit, begint het zeilen. En andersom.”

Het zaalkorfbalseizoen –  zijn dertiende bij Drachten – begint voor aanvoerder Tadema een tikkeltje onverwacht al vanavond. Half oktober kreeg hij tijdens het veldduel met Heerenveen een rode kaart voor ‘bedreiging’ van de scheidsrechter. Waar hij rekende op een schorsing, werd de rode kaart echter geseponeerd. ,,Via LinkedIn feliciteerde Van der Terp (destijds de scheidsrechter, red.) mij met de vrijspraak. Dat vond ik heel netjes.”

Drachten moet dit seizoen proberen te overleven in de hoofdklasse A, waarin Mid Fryslân, SCO en LDODK, de andere Friese vertegenwoordigers zijn. ,,Als we ons handhaven, mogen we denk ik wel een feestje vieren”, zegt Tadema. ,,Met een punt bij LDODK zouden we op voorhand tevreden zijn.”

Tadema noemt zichzelf een planner. ,,Ik denkk van tevoren over dingen na. Niet dat ik jaren vooruit kijk hoor. Hoewel…over een jaar of acht ben ik veertig. Ik denk dat ik nog dezelfde dingen doe als nu. Korfballen, zeilen, een eigen bedrijf. Het bevalt me wel zo.”

Geef een reactie

